Dzieła Fryderyka
Dzieła opusowane przez Fryderyka Chopina Uwaga: jeśli nie zaznaczono inaczej, wszystkie utwory są przeznaczone na fortepian. Wytłuszczonym drukiem wyróżniono najbardziej znane/ważkie utwory kompozytora. Niezwykle dużo utworów Chopina istnieje w podświadomości Polaków. Warto dodać, że stosunek dzieł wybitnych do ogółu jego twórczości jest bardzo wysoki; niemal każde dzieło (szczególnie opusowane) nosi znamiona doskonałości. op. 1 Rondo c-moll (1825) - dedykowane Bogumiłowej Linde op. 2 Wariacje B-dur na temat "La ci darem la mano" z opery Don Giovanni Mozarta (1827/1828) na fortepian i orkiestrę (temat ze znanego duetu Don Giovanniego i Zerliny) - dedykowane Tytusowi Woyciechowskiemu (a Mr Titus Woyciechowski); w entuzjastycznej recenzji tego utworu, wydrukowanej w Allgemaine Musikalische Zeitung w grudniu 1831 Schumann użył określenia Czapki z głów, panowie, to geniusz (Hut ab Ihr Herren, ein Genie) op. 3 Introdukcja i Polonez C-dur na wiolonczelę i fortepian (1830), utwór napisany dla ks. Antoniego Radziwiłła op. 4 Sonata c-moll (1827 lub 1828) - dedykowana Józefowi Elsnerowi (a Mr. Joseph Elsner, Professeur a l'Université Royale de Varsovie, Chevalier de l'ordre de St Stanislas) Manuskrypt Tria g-moll op. 8op. 5 Rondo a la Mazur F-dur (1826) op. 6 Mazurki[2] (1830-1832) 1. fis-moll (1832) 2. cis-moll (1832?) 3. E-dur (1830) 4. es-moll (1832?) 5. C-dur (1832?) op. 7 Mazurki[2] (1832) 1. B-dur (1832?) 2. a-moll (1830) 3. f-moll (1831) 4. As-dur (1824) op. 8 Trio g-moll (1828 lub 1829) na skrzypce, wiolonczelę i fortepian - dedykowane ks. Antoniemu Radziwiłłowi, wiolonczeliście-amatorowi (a son Altesse Monsieur le Prince Antoine Radziwill) op. 9 Nokturny (1832) 1. b-moll 2. Es-dur 3. H-dur op. 10 12 etiud (1829-1832) - dedykowane Lisztowi (a son ami Franz Liszt) Pierwsze takty Nokturnu b-moll op. 9 nr 1 1. C-dur 2. a-moll (powiew wiatru) 3. E-dur (Tristesse) 4. cis-moll 5. Ges-dur (na czarnych klawiszach) 6. es-moll 7. C-dur (etiuda na repetycje) 8. F-dur 9. f-moll 10. As-dur 11. Es-dur (etiuda arpeggiowa) 12. c-moll (Rewolucyjna - tradycja przekazuje, że inspiracją do jej powstania był upadek Powstania listopadowego) op. 11 Koncert fortepianowy e-moll[3] (1830) - dedykowany Friedrichowi Kalkbrennerowi op. 12 Wariacje B-dur na temat "Je vends des Scapulaires" z opery Ludovic Herolda-Halévy'ego (1833) op. 13 Fantazja na tematy polskie A-dur (1828) na fortepian i orkiestrę; wykorzystane tu są m.in. Już miesiąc zeszedł oraz melodia Kurpińskiego, dedykowana Pixisowi op. 14 Rondo a la Krakowiak F-dur na fortepian i orkiestrę op. 15 Nokturny (1833) 1. F-dur 2. Fis-dur * 3. g-moll op. 16 Rondo Es-dur (1833) op. 17 Mazurki (1833) 1. B-dur 2. e-moll 3. As-dur 4. a-moll (zwany czasem Żydkiem) - z pierwszych dwóch akordów wywodzi się trzecia część Symfonii pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego op. 18 Walc Es-dur (1833), znany także pod nazwą Grande valse brillante op. 19 Bolero a-moll (1833) op. 20 Scherzo h-moll (1833) - w części środkowej dzieła znajduje się cytat melodii Lulajże Jezuniu op. 21 Koncert fortepianowy f-moll[3] (1829) - dedykowany hr. Delfinie Potockiej (a Madame la Comtesse Delphine Potocka née de Komar) op. 22 Andante spianato [G-dur] i Wielki Polonez Es-dur na fortepian i orkiestrę (1835), znany też pod nazwą Grande polonaise brillante; istnieje także wersja na fortepian solo op. 23 Ballada g-moll (1833) op. 24 Mazurki (1833) 1. g-moll 2. C-dur 3. As-dur 4. b-moll op. 25 Etiudy (1835-1837) - dedykowane hr. Marii d'Agoult, kochance Liszta (a Madame la Comtesse d'Agoult) 1. As-dur (harfa eolska) 2. f-moll 3. F-dur 4. a-moll 5. e-moll 6. gis-moll (tercjowa) 7. cis-moll 8. Des-dur (sekstowa) 9. Ges-dur (Motyl) 10. h-moll (oktawowa) 11. a-moll (Wiatr zimowy; Eroica - nawiązanie do ogromnej ekspresji, jak w Eroice - III Symfonii - Beethovena) 12. c-moll (fale oceanu) op. 26 Polonezy 1. cis-moll 2. es-moll op. 27 Nokturny (1835) 1. cis-moll 2. Des-dur op. 28 24 preludia (1838-1839) - wszystkim Preludiom zostały przez Hansa von Bülowa nadane nazwy, szeroko rozpowszechniony jest tylko podtytuł 15. preludium (w Polsce nazwy te są praktycznie nieznane) 1. C-dur (Ponowne połączenie) 2. a-moll (Przeczucie śmierci) 3. G-dur (Sztuka jak kwiat) 4. e-moll (Duszenie się) 5. D-dur (Niepewność) 6. h-moll (Dźwięk dzwonów) 7. A-dur (Polski tancerz) 8. fis-moll (Desperacja) 9. E-dur (Wizja) 10. cis-moll (Ćma) 11. H-dur (Ważka) 12. gis-moll (Pojedynek) 13. Fis-dur (Strata) 14. es-moll (Strach, "zapowiedź" Finału II Sonaty b-moll op.35) 15. Des-dur (Deszczowe) 16. b-moll (Hades) 17. As-dur (Scena na Placu Notre-Dame w Paryżu) 18. f-moll (Samobójstwo) 19. Es-dur (Szczera radość) 20. c-moll (Marsz żałobny) 21. B-dur (Niedziela) 22. g-moll (Niecierpliwość) 23. F-dur (Łódź przyjemności) 24. d-moll (Burza) op. 29 Impromptu As-dur (1837) op. 30 Mazurki (1837) - dedykowane ks.Marii z Czaroryskich Wirtemberskiej (a Madame la Princesse de Würtemberg née Princesse Czartoryska) Rysunek Delacroix1. c-moll 2. h-moll 3. Des-dur 4. cis-moll op. 31 Scherzo b-moll (1837) op. 32 Nokturny (1837) 1. H-dur 2. As-dur op. 33 Mazurki (1838) 1. gis-moll 2. C-dur - spopularyzowany przez Marka i Wacka 3. D-dur 4. h-moll op. 34 Walce (wszystkie mają podtytuł Grande Valse brillante) 1. As-dur (1835) 2. a-moll (1838) 3. F-dur (1838) op. 35 Sonata b-moll - ze słynnym marszem żałobnym * (1837), całość 1839 op. 36 Impromptu Fis-dur (1839) op. 37 Nokturny 1. g-moll * (1838) 2. G-dur (1839) op. 38 Ballada F-dur (1839) - dedykowana Schumannowi (a Monsieur Robert Schumann) op. 39 Scherzo cis-moll (1839) op. 40 Polonezy - dedykowane Julianowi Fontanie (a son ami Mr Jules Fontana) 1. A-dur (1838) - jeden z najbardziej znanych polonezów, muzyczny synonim polskości 2. c-moll (1839) op. 41 Mazurki - dedykowane Stefanowi Witwickiemu (a son ami Monsieur Etienne Witwicki) 1. e-moll (1838) 2. H-dur (1839) 3. As-dur (1839) 4. cis-moll (1839) op. 42 Walc As-dur (Grande Valse As-dur, 1840) op. 43 Tarantela As-dur (1841) op. 44 Polonez fis-moll (1841) op. 45 Preludium cis-moll (1841) op. 46 Allegro de concert A-dur (1832-1841) - pierwotnie projekt pierwszej części niezrealizowanego trzeciego koncertu fortepianowego Polonez As-dur op. 53op. 47 Ballada As-dur (1841) op. 48 Nokturny (1841) 1. c-moll 2. fis-moll op. 49 Fantazja f-moll (1841) op. 50 Mazurki (1842) (a Monsieur Léon Szmitkowski) 1. G-dur 2. As-dur 3. cis-moll op. 51 Impromptu Ges-dur (1842) op. 52 Ballada f-moll (1842-1843) op. 53 Polonez As-dur (1843) - inny z najbardziej znanych polonezów, muzyczny synonim polskości op. 54 Scherzo E-dur (1842-1843) op. 55 Nokturny (1842-1844) 1. f-moll 2. Es-dur op. 56 Mazurki (1843-1844) 1. H-dur 2. C-dur 3. c-moll op. 57 Berceuse Des-dur * (Kołysanka, 1844) op. 58 Sonata h-moll (1844) op. 59 Mazurki (1845) 1. a-moll 2. As-dur 3. fis-moll op. 60 Barkarola Fis-dur (1845-1846) op. 61 Polonez-fantazja As-dur (1846) op. 62 Nokturny (1846) 1. H-dur 2. E-dur op. 63 Mazurki (1846) (a Madame la Comtesse Laure Czosnowska) 1. H-dur 2. f-moll 3. cis-moll op. 64 Walce (1847) * 1. Des-dur * (Minutowy - nazwa jest kalką językową; miało być Minute - co oznacza drobny, mały. Mimo to, niektóre wykonania osiągają czas właśnie jednej minuty) (a Madame la Comtesse Delphine Potocka) 2. cis-moll 3. As-dur * op. 65 Sonata g-moll (1845 lub 1846) na wiolonczelę i fortepian - dedykowana Augustowi Franchomme'owi (a son ami Aug. Franchomme Professeur au Conservatoire de Paris) Dzieła opusowane pośmiertnie przez Juliana Fontanę Utwory te, mimo późniejszych numerów opusowych, pochodzą z wcześniejszych lat. Chopin nie uważał ich za wystarczająco udane, aby je opublikować i kazał je spalić po jego śmierci; szczęśliwie - Julian Fontana sprzeciwił się woli kompozytora. Wiele z tych utworów nie ustępuje kompozycjom opusowanym. op. 66 Impromptu-Fantaisie cis-moll (1834) op. 67 Mazurki 1. G-dur (1835) 2. g-moll (1848 lub 1849) 3. C-dur (1835) 4. a-moll (1846) op. 68 Mazurki 1. C-dur (1830) 2. a-moll (1827) (czasem zwany Słowikiem) 3. F-dur (1830) 4. f-moll (1848 lub 1849) - ostatni utwór Chopina op. 69 Walce 1. As-dur * (1835) (czasem znany pod nazwą L'Adieu) 2. h-moll (1829) op. 70 Walce 1. Ges-dur (1832) 2. f-moll (1842) 3. Des-dur (1829) op. 71 Polonezy 1. d-moll (1827?) 2. B-dur (1828?) 3. f-moll (1829?) op. 72 1. Nokturn e-moll (1827) 2. Marsz żałobny c-moll (1826 lub 1827 lub 1829) 3.-5. 3 Écossaises (Szkotki): 3. D-dur, 4. G-dur, 5. Ges-dur (1826 lub 1830) op. 73 Rondo C-dur na dwa fortepiany (1828) op. 74 Pieśni 1. Życzenie * G-dur (incipit Gdybym ja była; sł. Stefan Witwicki, 1829) 2. Wiosna g-moll (sł. Stefan Witwicki, 1838) 3. Smutna rzeka fis-moll (sł. Stefan Witwicki, 1831) 4. Hulanka C-dur (sł. Stefan Witwicki, 1830) 5. Gdzie lubi A-dur (sł. Stefan Witwicki, 1829) 6. Precz z moich oczu f-moll (sł. Adam Mickiewicz, 1827) 7. Poseł D-dur (sł. Stefan Witwicki, 1831) 8. Śliczny chłopiec D-dur (sł. Bohdan Zaleski, 1841) 9. Melodia G-dur (incipit Z gór, gdzie dźwigali; sł. Zygmunt Krasiński, 1847) 10. Wojak As-dur (sł. Stefan Witwicki, 1831) 11. Dwojaki koniec d-moll (sł. Bohdan Zaleski, 1845) 12. Moja pieszczotka Ges-dur (sł. Adam Mickiewicz, 1837) 13. Nie ma czego trzeba a-moll (sł. Bohdan Zaleski, 1845) 14. Pierścień Es-dur (sł. Stefan Witwicki, 1836) 15. Narzeczony c-moll (sł. Stefan Witwicki, 1831) 16. Piosnka litewska F-dur (sł. Ludwik Osiński, 1831) 17. Śpiew z mogiłki es-moll (incipit Leci liście z drzewa; sł. Wincenty Pol, 1836) Dzieła nieopusowane, wydane za życia Chopina Należą tu dzieła, które Chopin napisał na zewnętrzne zamówienie, a więc uznał za godne publikacji, ale nie nadał im numeru opusowego. Polonez g-moll[4] (1817) Dwa mazurki - 1. G-dur (kulawy), 2. B-dur (1825-1826) - wydane w Warszawie jako litografia przez Wilhelma Kolberga, brata Oskara Kolberga Polonez b-moll "La gazza ladra" (1826) - dedykowane Wilhelmowi Kolbergowi, bratu Oskara Kolberga (a Guil. Kolberg); polonez ten znany jest także jako Les Adieux - Pożegnalny Grand Duo concertant E-dur na wiolonczelę i fortepian (1832) na tematy z opery Robert Diabeł Meyerbeera (partię wiolonczeli opracował August Franchomme); istnieje także wersja na fortepian na 4 ręce 6. wariacja E-dur z Hexameronu na temat marszu z opery Purytanie Belliniego, wspólnej kompozycji Chopina, Herza, Pixisa, Thalberga, Czernego i Liszta 3 nouvelles études (opubl. w Méthode des Méthodes Moschelesa i Fétisa, 1839) - 1. f-moll, 2. As-dur, 3. Des-dur Mazurek a-moll (a Émile Gaillard, 1841) Mazurek a-moll (w: Notre Temps, 1840) [edytuj] Dzieła nieopusowane i niewydane za życia Chopina Ostatnia grupa dzieł, najmniej cenna, to utwory niewydane zarówno przez Chopina, jak i Fontanę, przynależą tu juwenilia i utwory krążące w różnych odpisach. Polonez B-dur[4] (1817) Polonez As-dur[4] (1821) (a Monsieur A. Żywny) Wariacje E-dur na temat piosenki szwajcarskiej Der Schweitzerbub (Steh' auf, steh' auf o du Schweitzer Bub, 1824) Polonez gis-moll (1822 lub 1824) Wariacje D-dur na temat pieśni T. Moore'a (wg melodii ludowej) na fortepian na 4 ręce (1826) Rondo C-dur (1828?) - 1. wersja na dwa fortepiany (pierwotna), 2. na fortepian solo Wariacje A-dur (Warianty na temat "Karnawału weneckiego" N. Paganiniego", znane także jako Souvenir de Paganini; 1829) Mazur G-dur "Jakież kwiaty, jakie wianki" (sł. I. Maciejowski) (1829) - wpisany do albumu Václava Hanki Walc E-dur (1829 lub 1830) Walc As-dur (1830) Walc e-moll (1830) Pieśń Czary d-moll (słowa Stefan Witwicki, 1830) Polonez Ges-dur (1829? 1830?) Allegretto Fis-dur (lub Mazurek Fis-dur, 1829-1831) Lento con gran espressione cis-moll[1] (często nazywany Nokturn cis-moll, 1830) Mazurek B-dur (1832) Cantabile B-dur (1834) Presto con leggierezza As-dur (Preludium As-dur, 1834) Mazurek As-dur (1834) - wpisany do albumu Marii Szymanowskiej Andantino g-moll (pieśń Wiosna na fortepian) Sostenuto Es-dur (Walc Es-dur, 1840) Moderato E-dur (wydane jako Kartka z albumu, 1843) Pieśń Dumka a-moll (słowa Bohdan Zaleski; pierwsza wersja pieśni Nie ma, czego trzeba op.74 nr 13; 1840) Largo Es-dur (1847?) - opracowanie pierwotnej melodii Boże, coś Polskę Nokturn c-moll (1847?) Walc a-moll (1847-1849) [edytuj] Utwory o niepewnej autentyczności, zaginione oraz marginalia Utwory o niepewnej autentyczności: Mazurek D-dur (dziecięcy, 1820?) Mazurek D-dur (pierwsza wersja - 1829, druga wersja - 1832) Mazurek C-dur (1833?) Nokturn cis-moll (Nocturne oublié) Nokturn A-dur Walc Es-dur (1840?) Contredanse Ges-dur (1827?) Wariacje E-dur na temat "Non piu mesta" z opery Kopciuszek Rossiniego na flet i fortepian (1830?) Preludium B-dur Andantino nr 5 d-moll Utwory zaginione: Walce (8?), pieśni (5?), marsz, polonez, Andante dolente, wariacje, écossaise i in. - w tym Veni creator na głos z towarzyszeniem (prawdopodobnie organów) - skomponowany na ślub Zofii Rosengardt (uczennicy Chopina) z Bohdanem Zaleskim (1846) Marginalia: Galop As-dur (Marquis, 1846?), Fuga a-moll (prawdopodobnie 1827), Kanon f-moll, zadania kontrapunktyczne, zapisy pieśni i melodii polskich, francuskich i rumuńskiej, zapis refrenu Mazurka Dąbrowskiego w B-dur, zapis tańców z okolicy Nohant - 2 Bourrées (G-dur, A-dur), in.